Pakar Vitamin Sihat: TIP MENGERJAKAN UMRAH DAN HAJI SIHAT DAN BERTENAGA.

Social Icons

nnnn

TIP MENGERJAKAN UMRAH DAN HAJI SIHAT DAN BERTENAGA.


TIP KESIHATAN : KESEMPURNAAN PERJALANAN IBADAH UMRAH DAN HAJI.   

Wafa : 6 Mei 2017

Asallamualaikum, kak wafa nak kongsi pengalaman, semoga manafaat untuk bakal-bakal  jemaah haji /umrah.

Masih terngiang-ngiang  lagi ucapan-ucapan ini, kerinduan sukar untuk  di ceritakan.

Panggilan haji...

Telah tiba lagi... 

Menunaikan ibadah... 

Panggilan Baitullah..

Lagu yang paling popular bagi jemaah 

Tak berapa bulan saja lagi jemaah haji akan ke tanah suci untuk mengerja rukun islam ke lima.  

Alhamdullilah dan tahniah bagi yang telah dijemput sebagai tetamu ALLAH dan yang belum di doakan juga semoga akan dapat kesana juga. 

Memang seronak dan bersyukur bila dapat jemputan ke tanah suci untuk mengerjakan haji.

Bersediakah semua?  Ilmu ,Mental dan fizikal kena kuat.

Kursus Haji ,Pemeriksaan Kesihatan dan pakaian-pakaian yang perlu untuk mengerjakan haji semua dah lengkap di lakukan.

Persediaan kenduri kendara semua biasa kan. 

Ada yang sampai deman dan sakit-sakit badan disebabkan kurang tidur juga rehat.

Walaupun tabung haji dah sediakan  segala ubatan dan vitamin untuk jemaah haji, sampai berbotol-botol diberikan. Tinggal nak makan saja. 
Contoh : Vitamin C dan multivitamin dan bebarapa vitamin yang lain juga. 

Semua ini ada sebab musabab kenapa Tabung haji bekalkannya. Bukan saja-saja untuk memudahkan para jemaah tetapi bagi jemaah perlu mengambil inisiatif meningkatkan imunisasi badan. 
Kena bersedia dari awal-awal lagi semasa berada di Malaysia lagi. 

Sekurang-kurang 2 ke 3 bulan sebelum berangkat. Jangan tunggu masa dekat nak berangkat baru nak makan jangan simpan dalam bag nak makan kat sana, itu dah  lambat.

Faktor  yang saya  perhatikan ini memungkinkan boleh  memudaratkan kesihatan badan para jemaah bila disana:

1.  Cuaca yang panas 

Semasa musim haji cuaca di mekah sangat-sangat la panas berbeza dengan cuaca negara kita Malaysia. Suhu bilik yang air cond manakala luar yang terlalu panas. Keadaan suhu berubah-ubah ini akan menyebabkan mudah untuk deman, semput (asma) dan pelbagai masaalah kesihatan lain lagi. 

2. Habuk-habuk dan debu-debu

Pembangunan yang dalam perlaksanan itu mendatangkan habuk-babuk yang banyak  dan di sana angin ribut pasir yang kuat tidak mustahil ini tidak menudaratkan sistem pernafasan terutama bagi yang sensitif dan ada asma. Batuk adalah perkara biasa disana. 

Kesesakan dan kepadatan jemaah dari pelbagai ceruk rantau, penyakit2 macam2 ada akan mudah tersebar dalam keadaan begini..

3. Aktiviti-aktiviti ibadah yang padat dan lasak.

Di sana kita semestinya menggunakan sebaik-baik mungkin masa untuk mengejar amal ibadah. Kita push badan kita untuk lakukan ibadah semaksima yang mungkin, sebab rasa rugi sangat jika nak rest jer kat bilik hotel. 
Jadi bila masuk minggu ke3dan seterusnya badan dah rasa tak larat. Keadaan fizikal dan mental yang lemah akan menghalang pergerakan kita.

4. Tidur yang tidak menentu dan tak cukup.

Dari Malaysia dah masaalah tidur nie , sebab layan pelawat dan sebab teruja nk berangkat .Ini juga faktor yang menyebabkan  badan jadi lemah.

5. Pemakanan

Pemakanan yang tidak menentu terutama kekurangan air dalam badan.
Disebab terlampau sibuk dengan ibadah, terlalai nak ambik makanan tepat waktu dan tambah-tambah air. 
Tak kira dah berapa liter, dah tak disukat. Sedangkan badan perlukan lebih 3 liter sehari. 
Alasan tak nak ketandas ,sebab nak jaga wuduk dan malas nak ke tandas rasa buang masa sebab tandas jauh, ini  ganggu ibadah. Sebenarnya tidak,kena pandai bahagikan masa.

Saya sarankan agar para jemaah mulalah buat persediaan fizikal dan mental menjaga kesihatan dari awal 

PERSEDIAAN AWAL BERMULA SEKARANG.

1. Latihan aktiviti  ibadah 

Contoh: Ibadah malam, jangan tunggu sampai dok sana baru nak kejar2 buat. Mesti badan akan terkejut nanti.  
Ini mungkin sesetengah jemaah akan bertahan pada minggu pertama dan kedua tetapi bila minggu seterusmya hingga terakhir akan jadi lemah badan.

2. Latihan berjalan 

Latih stamina anda, Disana banyak aktiviti yang melibatkan berjalan kaki. Bagi yang jarang-jarang nak bersenam, ini akan membantutkan kesihatan juga. Ini akan menyukarkan aktiviti amalan sunat dan wajib di sana.

3.  Ubat Routine.  

Jangan ambik mudah berkenaan ubat-ubat yang dalam rawatan dan nasihat doktor atas penyakit yang sedia ada.
Buat persediaan  secukupnya, ambil perhatian dengar nasihat doktor.

Contoh:  Ubat kencing manis ,darah tinggi dan jantung. 

4. Makan vitamin-vitamin.

Tambahkan supplemen kesihatan supaya badan dalam keadaan terbaik untk kesana. Mula dari sekarang supaya badan telah biasa dengan vitamin-vitamin ini. 
Semua ini bagi meningkatkan imunisasi badan anda, bila sampai disana imunisasi badan anda mesti kuat.  Badan tak terkejut dengan perubahan keadaan disana.

Bila berada di mekah bila sakit, jangan ambik mudah dengan ambik paracetamol atau ubat di kaunter jer. 
Ubatan ini akan buat badan jadi lebih letih, rasa nak tidur dan mengantuk. 
Sebab ubat membaiki sel yang lemah, jadi kita perlu rehat dan tidur untuk bagi berkesan ubat yang diambik. 
Masaalahnya kat sana jemaah tak ada masa nak rehat dan tidur.  

Yang tidak ada selera makan, cari sesuatu untuk membuka selera anda, jika kat malaysia kita tak selera  nak makan, apa tah lagi kat sana. 
Lagi susah sebab masakan bukan ikut selera di Malaysia.  
Cari la penawar untuk membuka selera dan latih makan makanan yang berkhaisat.

Latih minum air dengan cukupnya sekurang-kurang 3 liter sehari. Kekurangan air dalam badan akan jadi kita dehydrate dan akan jadi lemah.

"Cegah awal  adalah lebih baik kan?

Kak wafa nak nak nasihat dari pengalaman sendiri, para jemaah boleh ikut cara saya baru-baru ini.  

Saya nak cadangkan supplemen atau makanan tambahan yang sepatutnya di ambik oleh para jemaah dari sekarang hingga ke Mekah. 
Kebanyakan jemaah dah capai status warga emas kan, ditambah kombo penyakit pulak. jadi perlulah supplemen yang baik untuk menguatkan ketahanan badan. 

Cadangkan Set Haji /Umrah Shaklee bagi menguatkan kekebalan tubuh dan memberi tenaga.

1.  Viviv

Memperbaiki DNA

Tubuh kita setiap hari mengalami kerosakan DNA ( sebab dari kita setiap hari terdedah pada redikal bebas ) yang sebabkan proses penuaan jadi begitu cepat. Vivix membantu melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut. 


Memperbaiki tenaga sel 

Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel dan vivix akan membantu menguatkan sel tubuh. 
Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovascular, imuniti dan sendi. Semakin tua semakin kita rasa sakit sana sini dan  ingatan makin pudar. 

2.  ESP 

Bagi yang tak selera makan dan gastrik,  Esp akan membantu memberi tenaga yang lebih dari biasa.  Ianya membuatkan  kita sentiasa kenyang dan mengelakkan dari sakit perut sebab kurang /lewat makan. 
Ia boleh bertahan 4-5 jam, juga susah nak kena penyakit. 


3.  Performance drink 

Ini untuk bagi badan kekal hidrat, kandungan garam dalam minuman ini akan elakan dahaga dan dehydrate
Selalunya disarankan minum 100 plus atau gatoride tetapi minuman itu tinggi kandungan GULA dan berkarbonat. Tidak elok untuk orang yang berumur tambahan jika ada penyakit Diabetis.  

Jadi saya cadangkan minuman performance drink untuk para jemaah haji/umrah. Saya nasihat supaya bawa tupperware air dan masukan 3 sudu performance drink ni, jumpa air zam-zam campurkan.  
Jangan lupa minum pasti tak kurang 3 liter setiap hari.

4.  Vitamin C

Bagi mengelakkan deman, selesema atau batuk, kalau badan rasa tak sihat  ambik terus vitamin C 2 biji sehari.

5.   Nutriferon

Ini untuk menguatkan imunisasi badan kita, kalau rasa nak deman ambik terus sepeket sehari dan  ulangai selang-selang sehari or seminggu satu shchet.

6.   Multi Vitamin 

Untuk kesihatan menyeluruh, kalau ada lagi bagus ambik multi vitamin nie 1-2 biji sehari.

7.   Osteomatrix 

Nie paling penting untuk sakit-sakit badan, lenguh-lenguh sendi. 
Ini sangat-sangat perlu sebab semasa di Mekah kita perlu banyak berjalan, jarak jalan jauh, mesti akan rasa sakit lutut atau pergelangan kaki.
Faktor cuaca sejuk malam juga akan menyebabkan rasa cucuk-cucuk bahagian tapak kaki.  
Kak wafa dulu rasa semut-semut kat tapak  kaki dan kebas lutut. Alhamdulillah , dah baik hingga kini.

8.  Vitamin B 

Ini nak bantu bagi elakkan stress, yer lah bila berada di sana dalam keadaan ramai macam-macam. Ini diambil bila-bila perlu jer.

Peluang nak buat haji bukan mudah, hanya yang terpilih saja menerima jemputan ini. Jadi guna sebaik-baiknya peluang  44 hari di sana, kita perlu isi dengan ibadah yang terbaik. Semoga mendapat haji yang terbaik sekali.


   Kenangan terindah di Madinah semasa Umrah 2017

Kongsikan maklumat ini dengan mereka-mereka yang nak mengerjakan Haji/umrah atau yang ada adik beradik sedara mara, mak ayah sendiri yang bakal menunaikan haji/umrah. 

BILA BADAN SIHAT, IBADAH PUN LEBIH SEMANGAT.

" SUPPLEMEN BERKESAN, SELAMAT SEMULAJADI"


Hubungi

Wan Latifah Wan Ismail( kak wafa)

FREE CONSULATATION
  and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


Wan Latifah Wan Ismail ( Kak Wafa )
Shaklee ID : 1165790

hafa5012@gmail.com
SMS/Whatsapp


0105435012 





No comments:

Post a Comment

 

Copyright

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Disediakan

Disediakan oleh Zulfae Technologies. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my